Blogia
remenches dende l'aldo galligo

Articlo en Erata

Articlo en Erata

Repleca de notorios de Biescas en a prensa estatal en o sieglo XIX

  Óscar  LATAS ALEGRE, Revista ERATA, nº 3, Diciembre de 2007, pp. 19-20

En iste articlo queremos fer repleca d’os notorios que amanixen en a prensa estatal, no pas en a aragonesa, más que más madrileña e catalana dende meyatos d’o sieglo XIX, dende l’año 1842 dica l’año 1888 á zaguera.

Asinas queremos beyer o que dende difuera saliba de a billa pelaire ta beyer d’o que charraban de nusatros e o que sapeban.

A primer notizia la trobamos en o periodico El Constitucional de Barcelona, do en calandata  01/06/1842, podemos leyen en a plana 3  que dende Chaca se diz que:

“En la villa de Biescas se suprime la parroquia de San Pedro, quedando como an

ejo de la del Salvador.”.
Bellas añatas dimpués en La Iberia, poblicata en Madrid, con calandata de  27/05/1856 amanixe en queEn la consignación del próximo mes se destinan los fondos necesarios para que la via de Panticos a se halle espedita hasta Biescas en la temporada inmediata de los Baños.”

En ixe mesmo medio de comunicazión , pero ro diya  16/06/1856, se leye que: “Se está organizando en Zaragoza una empresa de diligencias para correr la línea de aquella ciudad á Biescas pasando por Jaca.”

Contina o mesmo papel madrileño con o tema d’as obras dizindo ro 01/10/1856, una notizia que talmén por error torna a repitir o 07/10/1856, en a plana 3: “Las obras de la carretera de Jaca, entre dicha ciudad y Biescas, se han paralizado. Susurrasé que se han vuelto á producirse las antiguas pretensiones de los ingenieros militares.”, ta tornar á dar notorio sin dentrar en o tema o diya 10/10/1856, cuan diz que:Sobre la suspensión de los trabajos entre Jaca y la villa de Biescas, se hacen tales comentarios que de decirlos en letras de molde sospéchase no los dejarían pasar sin correctivo aquellas autoridades”.

En La Iberia de Madrid, o 23/10/1856, se da notorio d’o tema: “Ya hemos dicho en otra ocasión que se habian suspendio los trabajos de la carretera de Jaca á Panticosa. Esta suspensión, según se nos escribe de un pueblo de los del Alto Aragón, trae muy aflijidas á las clasese jornaleras, pues infinidad de familias han quedado sin sustento. Además, que de no continuar la magnifica estacada que se estaba construyendo en el rio Gállego, se perderán de siete a ocho mil duros que se han invertido en ella, siendo lo mas probable que en las primeras crecidas que haya desaparecerá, por no estar concluidas todas las obras (…). Se nos da como cosa cierta que la Guardia civil ha tratado de prender en Biescas al encargado de dichas obras, no pudiendo conseguirlo por haberse ausentado á tiempo el que buscaban. Este es uno de los misterios que mas preocupan á toda clase de personas de aquel pais.”

O tema remata en La Iberia d’o 04/10/1857, paxina 3: “Se trabaja con grande actividad en el trozo del camino de heradura de Panticosa, comprendido entre Biescas y Lartosa. Pasan de 300 los trabajadores. Están muy adelantadas las obras de fábrica, como puentes y alcantarillas, cuyas obras se construyen dándoles la anchura de las carreteras comunes de ruedas. Hay esperanzas fundadas de que para el próximo verano estará concluido el camino desde Biescas á los Baños de Panticosa”.

Sobre os treballos en o puén d’o Galligo tamién nos charran dende Madrid en La Iberia de Madrid un 18/10/1857: “El puente sobre el Gállego que ha fines de julio quedó concluido en Biescas á espensas de los fondos muncipales, va á recibir su complemento con la próxima conclusión de los terraplenes que en las dos estremidades se están levantando. Esta obra tan interesante para aquella población puede citarse por la rapidez con la que se ha llevado á cabo, no obstante los escasisisimos recursos con  que cuenta aquel pobrísimo vecindario”.

Cambeando de tema, pero tamién en La Iberia de Madrid, o 05/08/1859, en a paxina 3: “Son de gran consideración los daños causados por los pedriscos del 20 al 22 del mes último en diferentes puntos de la provincia de Huesca. En la Valancha, en Sobremonte y Biescas, en Sobrepuerto y algunos pueblos del Valle de de Broto han perdido todas las cosechas”.

Tobamos una coseta bien curiosa en La Convicción, de Barcelona, o diya 28/08/1872, en a plana 6 sopre a feria ganadera nimbiata per l’alcalde pelaire: “Nueva feria en Biescas. La feria que se celebraba en la villa de Biescas, provincia de Huesca, el 8 de mayo ha sido trasladada al 12 de septiembre de cada año por ser la época más a proposito para la venta de toda clase de ganados del país, cuya traslacion dara principio el corriente año. Los compradores y vendedores que concurran a ella disfrutarán de las comodidades y baratura que ofrece la población, sin que haya ninguna traba ni gabela para las transacciones. Lo que se anuncia al público para su conocimiento. Biescas, 9 de agosto de 1872. El alcalde, Antonio Lacasa y Coll”.

A zaguera notizia en un meyo de comunicazión sopre Biescas en o sieglo XIX la trobamos en La Dinastía, poblicato en Barcelona, o 23/03/1888, en a paxina 6, e diz asina: “Dicen de Jaca que ha sido tan grande el temporal y tal la crecida del rio «Aurin», que el coche-correo de Biescas no pudo llegar á dicha ciudad, viéndose sus habitantes privados durante dos días, de la correspondencia del valle de Tena.”.

Aguardamos que ista notizietas, antimás de fer goyo contribuyan á escribir una chicota istoria local que en istos tiempos de uniformizazión agarren as radizes, os tarrancos d’o que estió a billa de Biescas.

0 comentarios